30.11.2008

איזה ממ"י

מנהל מקרקעי ישראל מחזיק ב 80% מקרקעות המדינה. הסיכוי לירוק ולא לפגוע באחת מהקרקעות האלה הוא ממש אפסי וכך במידה ורציתם לעשות משהו על איזו קרקע אתם צריכים אישור מהמנהל. קוקי ואני החלטנו אחרי לבטים רבים, לבנות בית על הנחלה של ההורים שלי.

לבנות בית דורש תכנון רב. זה מתחיל בלהחליט בכלל שבונים ואז מה בונים וכמה. אז מחפשים אדריכל שמתאים לכם. מוצאים אדריכל ואז מתחילות התוכניות- מה לבנות? איך לבנות? כמה חדרים, כמה שרותים, איפה יש ארון? לאיזה כיוון פונה הסלון? וכו'... אם אתם מסודרים ולחוצים כמונו בשלב הזה אתם כבר סגורים עם איזה מפקח שתפקידו הוא לנצח על כל האופרציה של הבניה. גיבשתם תוכנית? צריך אישור של ועד הבניה במועצה האזורית- הם בודקים כשבא להם, מחזירים תשובה שמתאימה להם אבל לא את המציאות, מאבדים את המפות שמסרתם, רוצים שתסמנו שביל אפילו שהוא אמור לעבור באויר וזה אחרי שהודיעו לך שיש אישור ורק צריך חתימה. במקביל האדריכלית מסיגה אישורים מהג"א, בזק, חברת חשמל, פינוי פסולת ומה לא וכשמגיע האישור מהמועצה מגיע הרגע שפונים למנהל מקרקעי ישראל.

אנחנו שייכים למרחב מרכז ולכן ניגשנו לקריית הממשלה ממש מול קניון עזריאלי בת"א. מכיוון שמדובר במקום שאמור לשרת את הציבור- שעות קבלת הקהל באמת נוחות- 3 ימים בשבוע בין 08:00 ל- 12:30- נוח לא? ממש לא, אבל ידוע שמשרדים ממשלתיים תמיד יוצאים מנקודת הנחה שהמגזר העיסקי לא עושה כלום ולכן להגיע למרכז ת"א באמצע יום עבודה זו לא ממש בעיה. אל חשש, עבדכם הנאמן הגיע ומסר את התוכניות. את התוכניות משאירים אצל איזה שומר את התוכניות ובתמורה הוא חותם ומצלם את הדף הראשון- פרט לתאריך אין כלום- אין מספר או קוד, אין שם מחלקה אין כלום! לאן, למי ותוך כמה זמן אמורים לקבל תשובה- נשארים כאניגמה.

אחרי חודש החלטנו לבדוק מה קורה- התקשרנו ונתבסרנו שלמענה טלפוני יש גם זמני קבלת קהל- לפי אתר מקרקעי ישראל- שעות המענה הן 08:00 עד 18:00 בימי א' עד ה'. לפי המענה הטלפוני הזמנים הם 10:14:00 בימי ג' וה' בלבד. מיותר לציין שהמענה הטלפוני קובע בסוגיה הזו- הרי הוא המענה הטלפוני ולא איזה אתר אינטרנט לא מעודכן.

ביום שלישי קוקי מתקשרת אלי ואומרת לי שאף אחד לא עונה והרי השעה היא 10:30??? מוזר! ניסיתי גם אני וגיליתי שאכן כך הדבר- אין מענה ולא רק במחלקה החקלאית (אליה אנחנו משתייכים) בכל המחלקות אין מענה. לקחתי יוזמה והתקשרנו לממלא מקום מנהל מחוז המרכז- למה לא למנהל המחוז? כי אין תפקיד כזה- יש רק אחד שממלא את מקומו (נשמע כמו אחלה ג'וב לא?). מנהלת הלישכה שלו ענתה לי וסיפרה לי שכולם בהדרכות ולכן אין מענה טלפוני. הגיוני, לא? אבל היא תעביר את הבקשה למנהל המחלקה החקלאית והיא תשוב אלי – כנראה שהיא לא עברה את הבוחן בתום ההדרכות ונכנסה לדכאון עמוק- כי מאז לא שמעתי ממנה.

אני מאמין שאם למנהל מקרקעי ישראל היה מבקר נורמאלי או גוף מתחרה- מישהו היה נשאר לענות לטלפון או לפחות היו משאירים הודעה במענה שאין מענה- אבל ככה זה כשאתה מונופול גדול ומסועף- אתה יכול פשוט לזלזל בלקוחות שלך.

בסוף התיאשנו ושכרנו את שרותיו של מאעכר שמכיר את דרכי המנהל. הוא ברר ומצא את התוכניות שלנו בארכיון מכיוון שלא שילמנו את הוראת התשלום שלמעשה לא נשלחה אלינו. נהדר!

כנראה שמנהל מקרקעי ישראל יודע טוב מאוד איך דברים עובדים ויודע טוב מאוד שפרט לעובדי המנהל, יש עוד כל מיני פונקציות בעניין שצריכות לפרנס משפחה ולכן מקשה על האזרח הקטן מלהשיג את מבוקשו בדרכים המקובלות. ועל כך נאמר- מנוולים!

חבצואל היבוסי,
בסוף יצא מזה בית.

תודה לטוסטר (משליך החזירונים) על הקטע הבא:

2 תגובות:

piggythrower אמר/ה...

ממליץ בחום לראות את הקטע הבא, הוא יסביר לך הכל על בירוקרטיה:
http://www.youtube.com/watch?v=HGtBovI735I

The 12 Tasks Of Asterix - The Place That Sends You Mad

בצלאל אמר/ה...

קודם כל שיהיה במזל ובהצלחה. בניית בית נשמעת לי כמו פעילות שתספק חומר לעשרות פוסטים כמו זה.

ולגבי המנהל, הוא גוף שכל קיומו הוא התגלמות הבירוקרטיה הממשלתית במירעה.