21.3.2012

בגרויות, פערים חברתיים ויאיר לפיד

כבר לפני שבוע, כששמעתי את שאמר יאיר לפיד לגבי ביטול כל בחינות הבגרות פרט למתמטיקה, אנגלית והבנת הנקרא, הרגשתי איך הבועות עולות לי לראש. התרגזתי מכך שאדם ללא כישורים עומד להבחר לכנסת רק בגלל שהוא… יפה! אפילו אמא שלי משתגעת ממנו (האמת שהיא מעדיפה את קובי מידן, אבל הוא לא רץ לכנסת).

החלטתי לכתוב את הפוסט מייד אחרי שקראתי והסכמתי עם דברי היו”ר בפוסט מהפכנים כמו יאיר לפיד שאני ממליץ לכם לקרוא בחום.

יאיר לפיד מדבר על שינוי תפיסה במערכת החינוך וגם קורא לחלוקה שווה במשק- לי זה פשוט לא מסתדר.

יאיר לפיד כתב לאחרונה בטורו בידיעות אחרונות, כי הופתע לראות את בנו, בן העשרה, קורא עיתון. הוא הופתע כי לא הבין למה נער צעיר יעשה כזה דבר שעוד עלול להיות מעשיר? יאיר לפיד גם יופתע לגלות שאם לא תהיה בחינת בגרות בהסטוריה, ספרות או אזרחות לדוגמא, הבן שלו לא ממש יכנס לשיעורים, כמו כל שאר תלמידי התיכון במדינתנו הקטנה. הרי למה להכנס לשיעור הסטוריה כשהבחינה האמיתית היא רק בשלושה מקצועות? כנראה שכמה בעיטות לראש גורמות לך לשכוח את ימי נעוריך.

התוצאה של ביטול הבחינות תהיה מאוד פשוטה- העם (במקרה הזה תלמידי תיכון) יצביע ברגליו ולא יגיע לשיעורים האחרים. התוצאה- מתמטיקאים דוברי אנגלית שיודעים לקרוא. אם כל הזמן הפנוי הזה, אפשר כבר לבחון אותם בכתה ח’ ולגייסם לצבא.

אחרי שישתחררו מהצבא יגלו אותם תלמידי תיכון שהם לא מתקבלים למוסדות להשכלה גבוהה, כי יש מישהו טוב מהם… אלה הם בני העשירים, שהוריהם שלחו אותם לבתי ספר פרטיים בכדי לקבל השכלה מלאה… נראה לי שמנקודה זו הכל כבר ברור- הפערים החברתיים שיווצרו יהיו עמוקים בהרבה מהפערים כיום.

נקודה נוספת למחשבה ליאיר לפיד: אם התלמיד לא ילמד על תולדות עם ישראל ואזרחות- למה שיתגייס לצבא? למה שיתאמץ בשביל אותה מדינה בה הוא חי? הרי ראשיתו של עם היא בהסטוריה המשותפת, היכן ילמדו על אותה הסטוריה?

חבצואל היבוסי,
מכאן אפשר רק לעלות.

אין תגובות: