4.7.2015

קחו טיפ

קרה לכם שהתקשרתם לתמיכה טכנית של שרות כלשהו ואחרי שיחה ארוכה, נציג התמיכה פתר את הבעיה והייתם מאוד מרוצים מהשרות שקיבלתם? אולי קרה לכם שהגעתם לשדה התעופה והסלקטור עשה עבודה מצויינת, עזר לכם עם המזוודות, התנהג בנימוס וממש שכחתם מכל התור?

תארו לכם עכשיו שאחרי השיחה הייתם נשאלים אם אתם רוצים להשאיר טיפ לתומך שעזר לכם במשך שעה? או שאחרי הבידוק הבטחוני המהיר והיעיל, הבודק היה אומר "זה לא כולל שירות אתם יודעים"... הייתם נותנים טיפ? נראה לכם לא הגיוני, אה? הרי שילמתם לספק האינטרנט בכדי שיספק תמיכה ואת כרטיס הטיסה רכשתם בכספכם הטוב והבידוק הוא חלק מהשרות בשדה התעופה, אז למה שתשלמו עוד?

אז למה צריך להשאיר טיפ למלצרים?

היום אסור להעסיק מלצר ללא לשלם לו משכורת ואני בטוח שהמנה מגלמת בתוכה את משכורתו של המלצר, הטבח, שוטף הכלים, המארחת ומשגיח הכשרות כך שהמסעדה תצא ברווח. אם המלצר מקבל משכורת, למה הבונוס? האם גם אתם מקבלים טיפים מהלקוחות שלכם? 

יבואו מי שיגידו (סביר להניח מלצרים בעבר או בהווה) שמדובר בעבודה קשה. נכון לתת שירות זו אכן עבודה קשה, אבל גם להעביר בידוק בטחוני, לתת תמיכה טכנית ומישהו אי פעם חשב לתת טיפ למוכרת בחנות הנעלים שהתרוצצה שעה כדי שתוכלו לבחור לילד את הנעליים המתאימות? לא! זו העבודה שלהם ועליה הם מקבלים שכר.

המצב מגיע לאבסורד כשהמלצר דורש טיפ המזומן. למעשה המלצר/העסק דורש מהסועד לעבור על החוק ולשלם בשחור- הרי טיפ בכרטיס האשראי נרשם ומדווח- טיפ שחור הרבה יותר נוח לכולם, חוץ מלסועד.

לי אישית נמאס. אני רוצה לשלם טיפ כשהשרות שקיבלתי היה מעל המצופה וגם אז הוא צריך להיות בדרישה לשוחח עם מנהל המשמרת ולשבח את העובד. אנחנו משלמים טיפים במסעדות באופן אוטומטי כי... לא נעים לנו וכי המדינה מעלימה עין ממשהו שהיא לא תרשה לכם לעשות אם תרצו למשל לקבל שירות בלי דיווח. על פניו נראה כי מדובר בסכומים זניחים, אבל אל תשכחו שאתם לא הסועדים היחידים במסעדה באותו הערב והשכר השחור יכול להגיע למאות אם לא יותר של שקלים.

מה צריך לעשות? ראשית שהמדינה תצהיר כי הנושא אינו חוקי. כמובן שצריך להפסיק לשלם טיפים ואם כבר מחליטים שמגיע למלצר תוספת על שירות יוצא דופן שנתן- תדרשו לשלמו בכרטיס האשראי.

ומלצר שדורש טיפ- הטיפ שלי הוא להחליף מקצוע.

6 תגובות:

מסעדן אמר/ה...

הטענה שלך ששכר המלצר מגולם במחיר המנה שגוי מבסיסו...
היה ומנהג הטיפים יופסק (כבקשתך) צפוייה עליית מחירים של 15%
הנפגעים העיקריים הם המלצרים שיאלצו להמשיך לעבוד קשה אך בשביל שכר של 40 ש"ח לשעה...

קיסלר יניב אמר/ה...

מסעדן- צר לי אבל זו טענה מופרכת לחלוטין. אם בעל מסעדה לא מכיל את כל ההוצאות בתמחור המנה הוא כנראה יכשל. לטעון כי מה שמוזיל את המנות הוא למעשה ההתבססות של המלצר כי יקבל טיפ הוא למעשה להגיד כי המלצרים מקבלים שכר שאינו הולם את תפקידם וכי אתה עובר על החוק. אחד התירוצים של מסעדנים לתמחור גבוה של מנות הוא שצריך לשלם ארנונה, חשמל ומשכורות. אתה אומר שהמלצרים סוחבים על גבם את הצלחת המסעדה. צר לי אבל קשה לי להאמין שהטענה הזו נכונה. נראה לי יותר שנוח לך לשמור על שכר מינימום למלצרים ולקבל תוספת לא מדווחת (שלעיתים כלל לא מגיע למלצר

מסעדן אמר/ה...

הבעיה שיש לי עם טענותיכם זה שמשתמע מכך שכל מסעדן אשר מתיחס לטיפים כשכר לגיטימי ומספק לצוות המלצרים , הוא חמדן אשר גורף לכיסיו המלאים עוד עשרות אלפי שקלים בכל חודש!
אם כזה היה המצב לא היו נסגרות 8 מתוך כל 10 מסעדות חדשות...
אם כבר יש משהו לא הוגן בענף זה המצב שבו טבח עם 20 שנות ניסיון יכול לקבל שכר שעתי הנמוך בכ50% משכר מלצר.
ותמחור המנות הרבה פעמים נקבע בהתאם למחיר הנחשב סביר ומקובל בשוק ולא בהתאם לעלות המנה בפועל כמו בספרים... זה נכון גם לגבי עלות תה עם נענע וגם לגבי מנת סלט המכיל פרודוקטים יקרים מאוד...

קיסלר יניב אמר/ה...

אני מודע לעובדה שהענף הזה קשה ושרוב המסעדות נסגרות.
אם אתה חושב שטבח מקבל משכורת שאינה הולמת- אתה כמסעדן צריך לשנות את זה.
אתה לא יכול לדרוש מהלקוחות לשלם שכר שחור לעובדים שלך.
אני מאמין שרוב המסעדנים אינם חמדנים אבל בהחלט נוח להם עם המצב.

אנונימי אמר/ה...

מסכימה לגמרי. באותו נושא, עברתי לתדלק בשירות עצמי כי נמאס לי להתחייב לטיפ על זה שמישהו תידלק לי את הרכב (עבודה של דקה גג).
הבעיה במלצרים זה באמת הציפייה שיש והחברה שתופסת אותך בתור קמצן.

טוסטר אמר/ה...

כל מה שיש לי להגיד הוא:
https://www.youtube.com/watch?v=enJwYaeolXc